Kolejiště před dokončením

7. srpna 2011 v 2:19 |  Téměř hotové kolejiště
Je začátek srpna a tak Vám mohu představit zatím nedokončený výsledek svého 3 měsíčního díla. Ještě zbývá dodělat spousta detailů a ani koleje ještě nejsou řádně vyrovnány a podsypány. Přesto už se ale dá jezdit, takže mohu postupně zapojovat ty chuchvalce drátů a ověřovat tak v praxi, co vydrží letní lijáky a kudy naopak cesta nevede.

Nástupiště - zatím neosazené nádražním domkem, který bude zakrývat elektroinstalační uzel. Nádražní světla jsou vyrobena z brčka od nápojů, sokl je kryt z 5ti kolíkové vidlice a cylindr z anténní koncovky. Zdroj světla je vysoce svítivá LED zapojena přes odpor na 5V. Na této kombinaci se nedá téměř nic zničit, takže vše zatím plně funkční.



Ještě možná doplním patníky k příjezdové cestě...



Lokomotiva a vagonky jsou zatím v původním stavu. Úpravu jejich exteriéru do nějaké inteligentní podoby si nechám asi na dlouhé zimní večery. Zásadní změnou však prošel vnitřek lokomotivy, kam jsem doplnil přijímač dálkového ovládání vykuchaný z nějakého vraku autíčka. Lokomotiva tak umí dopředu, dozadu a houká.


Závory - to byl docela oříšek. Dilema mezi servopohonem a elektromagnetem. Šel jsem do elektromagnetu z důvodu jednodušší elektroniky ovládání, protože ve venkovních podmínkách elektronika prostě trpí. Konkrétně spínání elektromagnetů závor bylo původně integrovaným obvodem 555 a relátkem. Tato sestava přestala po pár deštích fachčit a tak jsem to vyřešil triakem, tranzistorem a dvěma odpory - jednoduché a naprosto spolehlivé.
K těm závorám možná jen taková vychytávka - jádro elektromagnetu zajíždí rychle a závory by měly nepřirozený pohyb. Uložil jsem je proto do tlumiče z otvírání dvířek (např. kazetových magnetofonů) a jádro elektromagnetu spojil se závorou přes pružinu. Tato kombinace působí fakt modelové a závory se pozvolna zavírají, resp. tahem protizávaží otvírají.



Tady bude potřeba ještě dodělat přejezd a zamaskovat pouzdra elektromagnetů závor...



Veškeré rostliny jsou samozřejmě živé (i ten mizerný plevel, co prorůstá všude tam, kde chybí pod zásypem textilie).



Potůček už je taky v provozu, jen ta voda v jezírku se musí ve vedrech měnit skoro každý týden...


Semafory jsou zatím ve zkušebním provozu nainstalovány 2 a testuji na nich autoblok v zapojení s NE555 (zalito v epoxidu). Vše zatím perfektně funguje, jen červenou LED budu muset nahradit za nějakou více svítivou (ve dne špatně vidět). Vím, pro období páry by se více hodila mechanická návěstidla, ale třeba na ně časem taky dojde...




Tak k této mašince čeká ještě další v krabici. Ta ale zatím nemá předělané ovládání (už je ale připravené). Takže výhledově by se po trati měly prohánět 2 nezávisle ovládané soupravy.



V tomto strážním domku se ukrývá druhý elektrický uzel kolejiště. Domek jsem tvořil skoro celý den, ale měl by vydržet venkovní podmínky. Postup výroby mám taky někde nafocen a tak se k němu výhledově vrátím...



Takto tedy vypadalo kolejiště v roce 2011 a pokud máte zájem, můžete si zde prohlédnout další fotografie již z roku 2014. Kolejiště tu má už téměř finální podobu a nebo je k dispozici i níže vložené video...


A takto již vypadá kolejiště v současné podobě (rok 2014):
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama