Stavba kolejiště

5. srpna 2011 v 23:58 |  Stavba kolejiště
Jako základ pro stavbu kolejiště byla použita dětská vláčkodráha o rozchodu 51mm. Vláčkodráha obsahuje jednu parní lokomotivu, tendr, osobní a nákladní vagon. Pohon je v neupraveném stavu na 4 tužkové baterie AA, přepínání vpřed a vzad je přepínačem na lokomotivě. Další vypínač slouží k zapnutí zvuku imitujícího jízdu parní lokomotivy a cinkání závor. Uvnitř lokomotivy je zabudován i kouřový generátor s mechanickým dmychadlem, takže komín vydává i reálný kouř.


V krabici jsou dále dvě ručně ovládané vyhybky, které lze velice snadno předělat na pohon modelářským servem. A samozřejmě plastové kolejivo:



Důležitou fází je rozvrh celého kolejiště. Pro maximální jednoduchost a případnou pozdější variantu automatického provozu minimálně 2 souprav jsem se rozhodl pro jednosměrný provoz ve dvou vzájemně propojených okruzích. Celé jsem si to zhruba načrtl na kus papíru a pro získání základních rozměrů jsem si okruh zkusmo poskládal na trávník. Z toho mi vyšlo, že budu potřebovat plochu 2,5m x 4,2m.
Pak přišlo na řadu kolečko, lopata a vznikl budoucí základ kolejiště. Tady jsem udělal první chybu - pod celé kolejiště jsem měl položit pletivo, protože krtek má taky lopatičku a dost často se mi snaží měnit terén.

Jako první krok jsem zvolil stavbu tunelu. Musel jsem vše opět dobře rozměřit, protože tunel bude z kamene a betonu a později už bych ho prostě nikam neposunul.



V této fázi bylo nejtěžší vyřezat a poskládat šalování - formu na odlití betonu


A pak už jen betonování.


Hrubá stavba tubusu tunelu dokončena...


Lepení portálu. Flexou nařezané zbytky obkladových dlaždiček jsem nasázel do lepidla na dlažbu...


Pak už jen zakrýt plexisklovými zbytky (jsou podloženy kovovými trubičkami jako výztuha proti prohnutí) a zasypat betonem. Tunel je dost krátký, takže do něho lze z každé strany sáhnout pro případně vykolejený vagon.


No a tunel je na světě...


Rozmístění dalších kamenů a modelování kolejového podkladu..



První část hotová...



Rozměření a vytvarování náspu z polystyrenu. K jeho řezání jsem hodně využil klasickou trafopájku s cca 15 cm dlouhým drátem Cu 1,5 místo klasického pájecího očka. Drát lze naohýbat do potřebného tvaru a s trochou citu se pak dá polystyren celkem snadno odřezávat.



Na polystyrenovou formu náspu jsem špachtlí nanesl flexibilní lepidlo a pod kolejové lože jsem nastříhal perlinku pro zpevnění. Pak další vrstva lepidla a do něj zalepeny kamínky...


Lepidlo se musí houbičkou a kartáčkem ještě před úplným ztuhnutím z kamínků omýt...


Vše musí být zase dobře rozměřeno, aby se daly bez problémů usadit mosty a taky jsem již pod lepidlo instaloval vodiče na osvětlení a signalizaci...


S vodou jsem původně nepočítal, ale nakonec jsme rozhodli, že teda jo. Takže zakopat trubku pro návrat vody k čerpadlu a vybetonovat malou jímku pro čerpadlo.



Mosty, nebo tedy spíš jen jeden most, je odlitý z betonu do formy. Je to vlastně jen betonová deska vyztužená armaturou z drátů.



Trošku jsem měl dilema, z čeho udělám mostní konstrukci. Šlo by to pravděpodobně z nějakých koupených profilů, ale zkusil jsem to, co bylo zrovna po ruce. Dubové odřezky, pila, frézka, lepidlo a barva - no a kdo má trošku fantazii, tak v tom snad železniční most poznáSmějící se Jen zase ta piplačka s těma žbrdlinkama...



Výroba koryta potoka a také formy druhé části mostu, který bude odlitý přímo na kameny terénu.


Položena folie a osazeny kameny k jezírku. Usazení první části mostu.



Betonový oblouk mostu je potažen flexilepidlem a špachtlí vytlačena imitace spár kamenných bloků. Zábradlí na mostě je z plastové desky starého šuplíku a nahřátou špachtlí je do něho vytavena imitace profilových plechů.



Posledních pár fotek je přidáváno téměř přesně po 2 letech provozu kolejiště a až na pár detailů jsou stavby téměř bez problémů. Ani v zimě nic nepřikrývám a tak vše, co je popsáno výše, odolá venkovním podmínkám bez problémů. Třeba ale opukové kameny, kterými jsem kolejiště obložil, se v mrazech dost často roztrhnou. Taky sypané kamínkové cesty a to i zpevněné cementem, nebo třeba vodním sklem, dlouho nevydrží hlavně letní lijáky. Takže technologie výroby cest na spodním obrázku vydržela necelý rok a nyní už je místo ní cesta z pískované asfaltové lepenky.



Nově udělaná silnice z pískované lepenky. Lepenka je fixovaná patníky, což jsou plastové hranolky se zataveným hřebíkem pro zapíchnutí do země.


A že zatěžkávací zkoušky nejsou jen povětrnostní...
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Goffy28 Goffy28 | Web | 6. srpna 2011 v 1:14 | Reagovat

hmm to vypadá dost zajímavě :P

2 František František | E-mail | Web | 12. května 2016 v 22:29 | Reagovat

Tyto vlaky jsou srandovní, ale při budování velkých vlaků se využívají i mostové jeřáby, aby dokázaly manipulovat s těžkým materiálem, viz web

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama