Strážní domek

26. října 2013 v 11:10 |  Stavby a doplňky
Oživením každého modelového kolejiště jsou krom jiného hlavně stavby. Budovy by měly charakterově alespoň trochu zapadat do rázu (epochy) kolejiště. V případě zahradní železnice však trvale instalované stavby musí odolávat i povětrnostním vlivům a to je trošku problém. Lze samozřejmě zakoupit již hotové stavebnice, ale to bych ustoupil od své filozofie - za minimální náklady maximální efekt. Vždyť cena jednoho takového stavebnicového domku by překročila moje dosavadní náklady do celého kolejiště. A tak jsem googlil, ale na žádné uspokojivé řešení jsem nenarazil. Rozhodl jsem se jít tedy tak nějak svou vlastní cestou a tak vznikla má první stavba strážního domku, která by šla samozřejmě za cenu času provést mnohem dokonaleji, ale mě šlo hlavně o ověření proveditelnosti mé teorie.

Stavba strážního domku

Pro výrobu modelu domku je potřeba vyrobit formu z polystyrenu. Je to vlastně model budoucí stavby bez oken a dveří. K tomu jsem použil ostrý nůž, tavnou pistol a trafopájku s upraveným pájecím hrotem k řezání polystyrenu. Drobné nepřesnosti na vyrobeném "kopytu" nejsou až tak kritické, protože je skryje lepidlo. Nyní je potřeba zařezat (pájkou) do modelu krabičky ve velikosti budoucích oken a dveří. Pokud je model větší, je dobré jej následně polepit perlinkou. Dobře se pracuje třeba s páskou na sádrokartonové spoje, která je lepivá. Jinak lze perlinku k polystyrenu nabodovat i tavnou pistolí. Rozmícháme si přiměřené množství flexibilního mrazuvzdorného lepidla a špachtlí naneseme na připravenou formu. Vrstvy dělám většinou dvě. První je pevnostní, zalepí perlinku a vyrovná nepřesnosti formy. Druhá vrstva pak funguje jako základ pro fasádu.

Povrchová úprava dává domečku již konečný vzhled a já jsem potřeboval cihlovou stavbu. K tomu je třeba předem si připravit jemně nadrcenou cihlovou moučku. Stačí roztlouci kladívkem květináč nebo pálenou cihlu či tašku a prášek pak raději ještě prosít. Ihned po nanesení druhé vrstvy lepidla zaprášíme povrch lepidla cihlovým práškem a pak lehce odfoukneme jeho nepřilepené zbytky. Špachtlí přiměřené velikosti pak vytlačíme vodorovné spáry cihel a na svislé spáry použijeme plíšek odpovídající výšce cihličky.

Výsledný efekt pak záleží na trpělivosti a preciznosti práce. Opravíme případné nedostatky, lehce houbičkou odrolíme otřepy, zamačkáme zdivo a hrubá stavba je na světě.

Před zaschnutím lepidla jsem položil a vyrovnal trámky na budoucí střechu


Nyní je třeba odstranit krabičky pro budoucí okna a dveře. Obřezávám je lámacím nožem a opatrně je vyjmu. Z důvodu budoucího osvětlení je třeba vyřezat upravenou trafopájkou vnitřek polystyrenu a otvory pro okna a dveře. Polystyren ponechávám po obvodu stěn v tloušťce cca 1cm. Jednak to imituje stěnu stavby ale hlavně zůstane zachována pevnost budovy.

Model pro větší venkovní odolnost a zmenšení drolivosti omítky přestříknu v této fázi vodním sklem.
Nyní už jen slepíme okna a dveře - používám miniaturní dřevěné hranolky a dýhu, povrchově upravíme vhodným lakem či mořidlem a vlepíme do modelu. Střechu jsem udělal z pískované lepenky, ale pro větší modelovost lze zakoupit plastovou.

Tuto stavbu jsem zvládl odpočinkovým tempem za jeden víkend a i po dvou letech nepřetržitého pobytu na kolejišti je bez újmyUsmívající se



Další bude výtopna, ale to až příště...Zatím malá ukázka hotového díla
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 senior senior | E-mail | 11. března 2015 v 17:43 | Reagovat

Dobrý den.
Mám na vás, prosím, takový dotaz: Kde jste sehnal tolik kolejí, dělal jste si je sám, pak z jakého materiálu (?), protože kov to nemusí být. Mám totiž něco podobného a mohl bych to udělat pro děti na zahradě.
Děkuji.

2 Babett Babett | 25. března 2015 v 15:06 | Reagovat

[1]: Obloukové koleje a výhybky jsou plastové z asi 3 stavebnic vláčkodráhy. V inzerci lze sehnat za pár korun třeba jako částečně poškozené. Rovných kolejí však stavebnice obsahují minimum a tak jsem je byl nucen vyrobit. Kolejnice jsou nařezané pásky z 3mm silné plastové desky. Pražce jsou nařezány z tvrdého dřeva a v každém jsou proříznuty cca 2mm hluboké drážky pro zasunutí a zalepení pásky plastové kolejnice. Takto sestavenou kolej jsem ponořil po pražce do barvy, čímž se zároveň zpevní lepené spoje. Místo plastových pásků kolejí by šlo pravděpodobně použít originál kovový kolejový prut,což by bylo sice finančně náročnější, ale kolejivo by bylo modelovější a zároveň by šlo použít i k napájení lokomotiv.
Toť velice stručně ke kolejivu a pokud budete mít jakýkoli dotaz, rád jej zodpovím.
Přeji hodně úspěchů v realizaci této skvělé zábavy pro děti (a nejen pro ně),
hezký den, Roman

3 senior senior | E-mail | 25. března 2015 v 16:44 | Reagovat

[2]: Děkuji za odpověď. Něco takového jsem tušil.Uvažoval jsem i o dřevě, ale to by vadilo mokro, kterému se nejde vyhnout. Pak je tady ještě jedna varianta: staré U kolejivo z HO (musím upravit i rozchod), které by se celé ponořilo do vhodné barvy kvůli korozní ochraně. Vodivost kolejí mně moc nezajímá, protože řízení vlaku chci provést pomocí dálkového ovládání ze starých hraček. Je to celé myšleno jen pro děti, takže si nekladu žádné velké požadavky na realitu, navíc by to mělo být umístěno na chatě. No, zatím shromažďuji potřebné komponenty, tak to ještě chvíli potrvá. V důchodu nemusím nikam spěchat.
Ještě jednou díky a mějte se fajn. Karel

4 ZdenekP ZdenekP | E-mail | 18. ledna 2017 v 8:52 | Reagovat

Chtěli byste zvýšit návštěvnost na hrajmesi.blog.cz několikrát? Hledat v google: Masitsu's tricks

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama