Automatické časové zastavení

1. září 2014 v 20:26 |  Ovládání kolejiště
Lokomotiva na bateriový pohon většinou jen stereotypně krouží po kolejišti a to mne vedlo k nápadu nějak ji donutit, aby její pohyb po dráze vypadal realističtěji. Tak vznikl jednoduchý časový spínač, který vnesl do jízdy lokomotivy prvek automatického provozu. Obvod je určen pro lokomotivy, které mají svůj bateriový zdroj, nejsou vybaveny dálkovým ovládáním a předpokládá se u nich jízda jen jedním směrem.
Lokomotiva osazená tímto časovým obvodem tak získá velmi efektní vlastnost - umí zastavit na námi určeném místě na cca 10 sec. (dle použitého kondenzátoru) a tak původně "hloupá" mašinka najednou umí sama zastavovat např. ve stanici.
Elektronický obvod je opět navržen s minimem součástek a je umístěn uvnitř lokomotivy.
Lokomotiva je osazena na spodní straně magnetickým jazýčkovým spínačem a v místě zastavení umístíme do kolejiště permanentní magnet.
Pozor, po zapnuti vypínače na lokomotivě se tato rozjede až po nabití kondenzátoru.



Hotový modul a jazýčkový kontakt připravené k montáži...


Umístění modulu v lokomotivě...


Umístění magnetického snímače na spodku lokomotivy. Na předním dvojkolí je rovněž vidět umístění magnetu pro ovládání magnetických spínačů v kolejišti (ovládání semaforů a závor).


Magnet je připevněn na hlavičce hřebíku. Jednoduše jeho vpíchnutím do kolejiště můžeme měnit místo zastavení...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jindra Jindra | Web | 15. září 2014 v 15:34 | Reagovat

Dost mazané řešení, pěkné. To jste i sám vymyslel, nebo je to pro načasování pohybu vláčků na modelech obvyklé? Nemívají nějakou centrální řídící jednotku?

2 Babett Babett | 16. září 2014 v 8:44 | Reagovat

[1]: Toto zapojení, kdy magnet v kolejišti ovládá spínač na lokomotivě, bude asi dost neobvyklé. Naopak, magnet na lokomotivě a spínače v kolejišti jsou u analogového kolejiště spolu s optoelektronickými spínači asi nejpoužívanějšími ovládacími prvky. Pak je tu samozřejmě digitálně ovládané kolejiště, kde se zakódované povely lokomotivám (ale nejen jim) šíří kolejivem. Efektní, leč drahé a pro můj účel nepoužitelné...

3 Michal Michal | E-mail | Web | 29. února 2016 v 19:44 | Reagovat

Ted jsem si zvyknul, že všechno v domácnosti ovládám přes telefon, všechno co je na elektřinu nebo v zásuvce, viz web. Škoda, že to nejde i u těhle mašin

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama